Platišča in pnevmatike so izpostavljene cestni umazaniji in zavornemu prahu. V tem vodiču boste izvedeli kako oprati in očistiti platišča in pokrove, kako odstraniti akumuliran zavorni prah varno in učinkovito, kako očistiti in zaščititi pnevmatike in kako nanesti silikonski zaščitni premaz na aluminijasta platišča ter preprečiti nastanek korozije.

 

Zavorni prah

Vaša kolesa so ves čas izpostavljena zavornemu prahu in cestni umazaniji. Zavorni prah je velika nadloga aluminijastim platiščem, saj je jedek, zelo trdovraten, poleg tega pa še težko opazen. Zavorni prah je produkt trenja med zavornim kolutom in zavorno ploščico. Pri zaviranju se površina zavornih ploščic obrablja, pri tem pa nastane zavorni prah, ki se odlaga na bližnje površine, to pa so vaša platišča.

Zavorni prah je pravzaprav kombinacija ogljikovih vlaken, opilkov in lepljivih snovi. Pogosto je na platišča nanešen pri tako zelo visokih temperaturah, da je za zaščitno površino platišča jedka. Adhezivne snovi v zavornem prahu sprožijo korozijo same po sebi, saj so pogosto zelo kisle, poleg tega so tudi zelo lepljive. Opilki iz zavornega prahu so nagnjeni k oksidaciji in v stiku s kovino platišča povzročijo postopek galvanske korozije, ki tako postopoma razjeda zaščitni sloj, dokler sama platišča ne začno rjaveti. Tako kolo ni samo videti načeto, vprašljiva je tudi strukturna celovitost kolesa.

Priporočene metode in izdelki za učinkovito nego platišč

Priporočamo, da se platišča perejo z mikrovlaknasto pralno rokavico in nežnim šamponom z metodo pranja dveh veder. Upoštevajte, da platišč nikoli ne peremo, ko so ta še vroča od vožnje. To pa zato, ker bi se izdelki posušili prehitro in bi pustili madeže, lahko pa bi počil tudi kateri od zavornih diskov, ker bi ga ohladili prehitro, tudi če bi prali z vročo vodo.

Proces pranja bi pravilno začeli s cevjo, še bolje pa visokotlačnim čistilnikom, a pazljivo okoli balansirnih uteži, če imate lita platišča. Potem zdrgnemo platišča in pnevmatike s pralno rokavico, veliko milnice in si vzamemo čas, da dosežemo vse špranje in težko dosegljive kotičke, ker bi bil kasneje zavorni prah le težje odstranljiv. Če so vaša platišča zelo umazana, jih lahko najprej zdrgnete s krtačo za čiščenje platišč z mehkimi konicami. Ko umijemo vsa kolesa, jih speremo z vodo in jih nato z rokavico očistimo tudi z notranje strani. Na koncu ponovno speremo z vodo, platišča pa osušimo s sušilno mikrovlaknasto brisačo.

Navodila za varno in učinkovito pranje platišč

Za najboljši rezultat je priporočljivo, da kolesa snamemo, to pa zato, ker drugače ne bi dosegli notranjega dela platišč. Če bi se znova in znova posvečali samo zunanjemu delu, se bi postopoma pojavila korozija na notranjem delu, sčasoma pa bi se širila po celotnem platišču. Ko delamo z demontiranimi kolesi, smo pazljivi, da se sprednja stran platišča ne dotika tal, ker jih lahko tako najhitreje poškodujemo. Ko delamo z odmontiranimi platišči, jih uležemo na lesene podstavke.


Če je na površino platišča še vedno vezana nečistoča, jo lahko poskusite odstraniti z glino - tako kot bi čistili barvane površine. Edino težavo pri delu z glino predstavljajo platišča kompliciranih oblik, saj je njihovo čiščenje težavno in zamudno. Druga možnost je, da uporabimo kemično čistilo namenjeno barvanim površinam. V kombinaciji z mikrovlaknasto rokavico imajo taki izdelki relativno močno sposobnost čiščenja, odstrani tudi zapečen zavorni prah, katran in druge nečistoče, trdno vezane na platišča. Ko je nesnaga odstranjena, očistimo morebitne ostanke z uporabo mikrovlaknaste brisače.

Naslednji korak v procesu je zaščita platišč s posebno tesnilno maso, ki kljubuje višjim temperaturam od običajnih tesnil ali voska in platišča varuje pred jedkanjem, ki bi ga povzročil vroč zavorni prah. Zaščitno tesnilno maso nanašamo pozorno na vsak centimeter platišča in počakamo, da se sloj nanosa posuši, preden ga obrusimo s čisto mikrovlaknasto brisačo. Po takem postopku nanesemo še eno ali dve plasti zaščitne tesnilne mase.

Zatem očistimo in premažemo pnevmatike na obeh straneh s kakovostnim gelom za pnevmatike na vodni osnovi, ki ga nanesemo s penasto nanašalno gobico. Za razliko od premazov na oljnih osnovah je premaz na vodni osnovi sposoben prodreti v notranjost gume, kar pomeni da jih lahko negujemo in obnovimo. Take pnevmatike ne samo da izgledajo kot nove, temveč se tudi  ohranijo v boljšem stanju, ker lahko UV zaščitna sredstva prodrejo v zmes pnevmatike in ne samo na površino, kjer se zlahka sperejo ali preprosto odtečejo ter tako nudijo zaščito pred sivenjem, pokanju in staranju pnevmatik.


Predzadnji korak  je neobvezen, vendar ni zanemarljiv - čiščenje koloteka pred namestitvijo kolesa. Ohranjanje kolotekov v brezhibnem stanju olajša delo mehaniku pri pregledu in popravilu vzmetenja in zavor, poleg tega pa čist kolotek onemogoča nastanek korozije, ker preprečuje zadrževanje vode, ki bi se sicer vezala na blato in umazanijo. Najprej kolotek speremo s cevjo ali še bolje, s tlačnim čistilcem. Vse površine radodarno poškropimo z razmaščevalcem in nato pustimo, da deluje 10-15 minut. V tem intervalu je priporočljivo občasno ščetkanje površine s pralno krtačo z mehkimi ščetinami, ker tako zrahljamo trdovratne usedline. Pri visokih poletnih temperaturah razmaščevalcu  pustimo delovati manj časa, da se izdelek ne posuši, ker bi osušen razmaščevalec pustil madeže. Potem ko smo pustili delovati od 10-15 minut, speremo vse površine s cevjo ali tlačnim čistilcem. Preverimo in po potrebi ponovimo proces razmaščevanja. Ko smo očistili celotno površino koloteka, ga osušimo z uporabo mikrovlaknaste brisače. Plastični kolotek lahko obnovimo v stanje podobno novemu z nanosom zaščitnega premaza za umetne mase, ki ga nanesemo z uporabo penaste nanašalne gobice ali mikrovlaknaste nanašalne gobice. Prebarvane površine okoli koloteka so pogosto grobe teksture, kar otežuje ročno nanašanje, zato pa zaščito za umetne mase ponujamo tudi v obliki razpršila.


Zadnji korak v procesu čiščenja je pospraviti vse orodje in pripomočke, ki smo jih uporabili, tako da so čisti in pripravljeni za naslednjo uporabo. Vse brisače in nanašalne gobe je treba oprati v pralnem stroju pri nizki temperaturi s tekočim detergentom brez belila ali mehčalca, preden se lahko naravno posušijo.

Izjava