Pranje je process odstranjevanja umazanije z zunanjih površin vašega vozila, ki naj bi bil opravljen enkrat na teden ali vsaj enkrat na dva tedna. V tem vodiču boste izvedeli prednosti uporabe jegnjene čistilne rokavice, podrobnosti o metodi dveh vedrov, kdaj uporabiti mikrovlaknasto čistilno rokavico, kako varno oprati, splakniti in posušiti zunanje površine vozila ter prednosti uporabe mikrovlaknaste sušilne brisače...

Kako pogosto je pranje avtomobila priporočljivo?

Pranje je proces odstranjevanja rahlo vezanih delcev, kot na primer prah, blato, ostanki insektov in sol, z zunanjih površin vašega vozila. Če uporabljate vaše vozilo dnevno vam priporočamo pranje vozila enkrat tedensko. S tem preprečite kopičenje umazanije in posledično ohranite vozilo v lepem stanju večino časa. Če želite vozilo prati pogosteje, se morate zavedati, da s tem povečate nevarnost nastanka pod-površinksih barvnih defektov hitreje kot ob normalni uporabi. Temu je tako, ker je velika večina pogostih pod-površinskih defektov, kot so na primer vrtinčaste praske, povrzočenih med samim procesom pranja kot posledica premikanje umazanih delcev po površini barve. Z uporabo primernih čistil, pripomočkov ter tehnik pranja se ta nevarnost lahko zmanjša, vendar se nikoli popolnoma izniči. Pogostost pranja s tem določa hitrost nastanka pod-površinskih defektov. Zaradi tega priporočamo, da vaše vozilo perete le tako pogosto, kot je potrebno, da vozilo izgleda v lepem stanju; in sigurno ne več kot enkrat tedensko.

Prednosti pred-pralne pene

Debelejša kot je plast umazanije na površini avtomobila, tem večja je nevarnost povzročitve podpovršinskih napak med procesom pranja. To je posledica večjega števila prisotnih delcev, ki se med pranjem nehote premikajo in praskajo po površini barve, ter nagnjenosti k uporabi večje sile pri drgnjenju umazanije med pranjem. Prva in najpreprostejša stvar, ki jo lahko storite za zmanjšanje tega tveganja je, da sperete čimveč umazanije samo z vodo, še preden se lotite čiščenja z roko. Deset do petnajst minut predhodnega izpiranja z vodo je priporočljivo, vendar ni vedno učinkovito, še zlasti, če gre za dva do tri tedne staro umazanijo, ki je bila prisotna skozi številne močilne in sušilne cikle. V takih primerih je potrebna uporaba čistilne pene.

Ideja o uporabi debele čistilne pene na vašem avtomobilu pred pranjem je preprosta, njene koristi pa so očitne. Če nanesete radodarno plast milnice na umazano površino in ji omogočite, da se drži umazanije več minut hkrati, se raztopi, razgradi in odstrani večja količina umazanije. Ko je potrebno peno enostavno splakniti z vodo, se skupaj z njo odplakne tudi večina nesnage, za seboj pa pusti relativno čisto površino pripravljeno na skrbno ročno pranje. Velika prednost te tehnike je v tem, da je večina umazanije in nesnage odstranjene še preden se čistilna goba dotakne avtomobila. S tem se tveganje povzročitve podpovršinskih napak med procesom pranja znatno zmanjša.


Običajni avto-šamponi, ob uporabi ustreznega razmerja redčenja, lahko proizvedejo peno z razumno stopnjo uspeha. Vendar pa to ponavadi pomeni porabo velike količine dragega šampona, zaradi česar so proizvajalci razvili posebne pred-pralne penaste rešitve (pogosto imenovane snežne pene), ki uporabljajo veliko višja razmerja redčenja. Po našem mnenju je trenutno najboljši izdelek na trgu Meguiar Hyper Wash, saj proizvede debelo plast oklepajoče snežne pene že pri neverjetnem razmerju 400:1 (voda:proizvod). Za razliko od nekaterih snežnih pen trenutno na trgu pa je nadaljna ključna prednost Meguir Hyper Wash-a ta, da ne stanjša, oziroma kako drugače oslabi obstoječo tesnilno maso, oziroma zaščitni vosek.

Za nastanek snežne pene je potrebna penasta pištola ali penasta sulica, znotraj katere pretok zraka potisne penečo milnico skozi glavo injektorja v tok vode. Višji kot je pritisk vode, tem debelejša pena nastane. Penaste pištole, kot npr. Gimour Foamaster II Foam Gun, se pripnejo na vodovodno cev, in ustvarijo relativno tanek, mehurčast plast snežne pene z omejeno oprijemljivostjo. Penaste sulice, ki se pripnejo na visokotlačni čistilec, kot npr. PA Foam Lance, pa ustvarijo debelo plast pene z zelo dobro oprijemljivostjo, kar podaljša čas delovanja čistilnih sredstev na delcih umazanije. Zaradi tega penaste sulice nudijo veliko boljšo čištilno moč v primerjavi s penasto pištolo. Če je le mogoče, vam priporočamo uporabo čistilne sulice.

V primerih ko iz kakršnegakoli razloga uporaba tlačnega čistilca ni mogoča, je uporaba penaste pištole še vedno priporočljiva, saj bo odstranila veliko več umazanije in nesnage kot voda sama. Poleg tega lahko penasto pištolo uporabimo med samim pralnim procesom (ideja tukaj je, da ponovno nanesemo debelo plast snežne pene samo na del avtomobila tik preden ga očistimo z čistilno rokavico. S tem omogočimo maksimalno podmazanje ob drsenju čistilne rokavice po površini avtomobila). V vseh primerih bo uporaba tople vode ustvarila debelejšo in bolj učinkovito peno z večjo čistilno močjo; celo do te mere, ko je možno z uporabo toplega visokotlačnega čistilca pranje avtomobila brez dotikanja ves čas leta.

Priporočene metode in izdelki za ročno pranje

Najbolj pomembna stvar za zapomniti je, da bolj pogosto kot ne delate na umazanih površinah. Vaša izbira izdelkov in metod pranja je zato zelo pomembna, saj želite nežno dvigniti delce umazanije in nesnage, ne da bi pri tem poškodovali barvo, tesnilno maso ali zaščitni vosek. Iz tega razloga priporočamo uporabo visoko kakovostnih jagnjenih čistilnih rokavic namesto tradicionalnih spužev, uporabo blagih šamponov ter prakticiranje metode pranja dveh vedrov.

Če pogledate tradicionalne spužve pobliže in razmislite o postopku pranja, vam bo postalo jasno, da so tradicionalne spužve neprimerne za nalogo. To pa zato, ker ne zagotavljajo varnega odstranjevanja delcev umazanije stran od prane površine. Namesto tega so delci umazanije ujeti med premikajočo površino spužve ter pralno površino, kar med pranjem povzroči drobne praske, pogosto znane kot vrtinčaste praske. Nevarnost nastanka takih poškodb je višja v zimskih mesecih, ko se grobi delci peska in soli nakopičijo na zunanjih površinah avtomobila.

Za razliko od spužev, ima jagnjena čistilna rokavica globoka vlakna, katera omogočajo varno odstranitev delcev umazanije stran od pralne površine. Ker so vlakna dokaj ohlapna, je za odstranitev umazanije z rokavice zadostno že splakovanje. Prednosti jagnjeje pralne rokavice se lahko še nadaljno izkoristi z uporabo metode pranje dveh vedrov, kjer je prvo vedro napolnjeno z milnico, drugo vedro pa z vodo za izplakovanje. Ideja te metode je, da nanesete milnico na rokavico, operete pralno površino in nato temeljito izplaknete rokavico v drugem vedru, kjer se sprostijo vsi delci umazanije z rokavice preden ponovno nanesete milnico in se lotite čiščenja nove provršine. Gre za preprosto idejo, a hkrati zelo učinkovito.

Edina pomankljivost jagnjene pralne rokavice je, da je precej občutljiva in dovzetna za poškodbe ob grobi uporabi in puljenju vlaken. Zaradi tega vam priporočamo prehod na mikrovlaknasto rokavico pri pranju platišč in kolotekov, saj so ta območja pogosto tarča kopičenja kašastih ter grobih delcev. Ker pa so vlakna mikrovlaknaste krpe krajša od vlaken jagnjene rokavice, je potrebno posebej paziti, da jih redno in temeljito sperite in s tem zmanjšate tveganje nastanka prask na delikatnih aluminijastih platiščih. To tveganje se lahko dodatno zmanjša z predpranjem koles in kolotekov z mehko krtačo za čiščenje platišč.

Izbira šampona je pomembna, saj mora biti le-ta dovolj vzdržljiv, da raztopi umazanijo in nesnago, a hkrati ne agresiven, da ne poškoduje obstoječe plasti tesnilne mase ali zaščitnega voska. Številni avto-šamponi na voljo v velikih trgovinah so pravzaprav zelo agresivni in se jih je zato najbolje izogniti. Če perete in zaščitite vaš avtomobil ob rednih časovnih intervalih, bo blag avto-šampon zadovoljiv, saj bo vsa umazanija in nesnaga le ohlapno vezana na prano površino in dokaj enostavna za odstraniti. Mnogi kvalitetni avto-šamponi vsebujejo naravna in sintetična olja, ki zaobjamejo delce umazanije in s tem dodatno zmanjšajo tveganje nastanka vrtinčastih prask. Poleg tega olja pustijo presenetljivo gladek finish, kar olajša odtek vode z očiščenih površin in s tem zmanjšajo količino vode, ki jo je potrebno posušiti, oziroma obrisati z sušilno krpo po pranju.

Nekatere moderne barve se zdijo zelo občutljive, saj se tudi ob najbolj skrbni negi lahko pojavijo poškodbe. Te se lahko pojavijo med samim procesom sušenja in to iz dveh razlogov. Prvič je ob vsakem pranju avtomobila na prostem prisotna nevarnost, da se po splakovanju delci sveže nečistoče v zraku usedejo na površino avtomobila. Med brisanjem so ti delci nečistoče ujeti med brisačo in površino avtomobila in z vsakim potegom sušilne brisače po površini ti delci praskajo po občutljivi barvi. Poleg tega pa so olja in maziva, drugače prisotna v šamponu, med brisanjem osušena, kar poveča trenje med brisačo in površino. V nekaterih primerih je že pomanjkanja maziv med sušenjem dovolj za nastanek poškodb na barvi.

Rešitev zgoraj opisanih problemov je, da se izognemo brisanju prane površine. Namesto brisanja tekočine s površin je v približno istem času mogoče avtomobil posušiti z vpijanjem tekočine v mikrovlaknasto sušilno brisačo. Z vpijanjem se izognemo premikanju delcev nečistoče po prani površini, hkrati pa je s tem trenje med brisačo in prano površino znatno zmanjšano. Če pa se želimo popolnoma izogniti dotikanja prane površine med sušenjem, lahko za to uporabimo puhalnik. Posebno namenski puhalniki za sušenje avtomobila, kot tudi navadni puhalniki za listje, so zelo učinkoviti pri sušenju vozila. To metodo uporabljamo tudi sami v naši delavnici, saj verjamemo, da je ta tehnika zelo učinkovita pri preprečevanju škode med sušenjem.

Vodič - kako oprati avto varno in učinkovito

Prva stvar, ki jo morate storiti pri pranju avtomobila je, da sperete čimveč ohlapne umazanije in nečistoče z vodo, oziroma tlačnim čistilnikom. Če se odločite za slednje, uporabite napajalnik z varovalko, upoštevajte varno delavno razdaljo in bodite previdni z nastavitvijo tlaka; curek vode pod visokim pritiskom namreč lahko odstrani lepljive uteži na litih platiščih ali celo barvo z ostrih robov (na primer v bližini kolotekov). Za učinkovito izpiranje platišč in kolotekov si je vredno vzeti čas, saj s tem zmanjšate tveganje povzročitve prask pri kasnejšem čiščenje s pralno rokavico.

Po izpiranju (in po želji uporabe pred-pralne pene) je na vrsti čiščenje vseh zunanjih površin razen platišč in kolotekov s pomočjo kvalitetne jagnjene pralne rokavice, blagega šampona in uporabo metode pranja dveh veder. Začnite s streho, potem pa si utrite pot navzdol s čiščenjem oken, pokrova motorja, pokrova prtljažnika, zgornjih polovic boka, spodnjih polovic boka in na koncu sprednjega in zadnjega odbijača ter obeh pragov. Po čiščenju vsake večje površine temeljito sperite pralno rokavico. Ne bodite škrti z uporabo milnice; če je potrebno si pripravite novo vedro milnice. Enako velja za izpiralno vedro. Voda za izplakovanje se lahko umaže zelo hitro, tako da pazite nanjo in jo nadomestite kadarkoli je to potrebno.


Pri uporabi pralne rokavice poskusite slediti linijam avtomobila z uporabo ravnih gibov; naprej-nazaj ali levo-desno. Z malo smole lahko pri pranju z krožnimi gibi namreč vrtinčaste praske postanejo še bolj izrazite. Če je le mogoče je priporočljivo pranje vozila v senci; s tem se prepreči izsušenje milnice pred izpiranjem. Če to ni mogoče, pa v vročih poletnih dneh izpirajte večkrat tudi med samim pranjem. Med izpiranjem priporočamo uporabo cevi brez končnih nastavkov; s tem omogočamo boljše odtekanje vode in lažje sušenje.

Ko ste končali s pranjem karoserije in oken, je na vrsti čiščenje koles. Če so ta zelo umazana, jih prvo očistite z namensko krtačo za čiščenje koles z mehkimi konicami in šele nato z mikrovlaknasto pralno rokavico. Bodite še posebej radodarni z milnico in vzemite si čas, da očistite zavorni prah z vseh kotičkov in špranj. Zatem se lotite še čiščenja kolotekov s pralno rokavico; poskrbite da je le-ta pogosto izprana. Nato sperite kolesa in koloteke z vodo - če se je karoserija vmes posušila sperite celoten avtomobil.

Predzadnji korak pranja avtomobila je sušenje vseh zunanjih površin. Ta korak je zelo pomemben, saj se pri naravnem sušenju vodnih kapljic na avtomobilu tvorijo zasušene lisaste pege, ki tekom časa lahko poškodujejo barvane površine. Navkljub temu, da pri sušenju delamo na čistih površinah, je še vedno prisotna nevarnost povzročitve vrtinčastih prask. Zaradi tega vam odvsetujemo brisanje površin s semiš krpo in namesto tega priporočamo vpinjanje vode z mikrovlaknasto sušilno brisačo. Le ta je sposobna absorbirati količino vode, ki je večkrat težja od same brisače, kar pomeni, da lahko posušite večino avtomobilov brez enega samega ožema. V primerjavi s semiš krpo je sušilno brisačo tudi lažje očistiti in vzdrževati.



V zadnjem koraku čiščenja pa je potrebno vse orodje očistiti in spaviti, tako da so pripravljena za naslednjo uporabo. Prvo temeljito izperite vsa vedra ter krtače in jih nato pustite, da se posušijo. Pralne rokavice in sušilne brisače prvo izperite, nato pa jih operite v pralnem stroju z nebiološkim tekočim detergentom pri nizki temperaturi. Izognite se uporabi pralnih praškov, detergentov, ki vsebujejo belila ali mehčalce za tkanine. Po pranju jih pustite, da se posušijo.

Izjava